onsdag 7 juli 2010

Löjliga bilresor och dess förespråkare

Ungefär hälften av alla bilresor är kortare än fem (5) km. Den genomsnittlige stockholmspendlaren cyklar nio km enkel resa. Hälften av alla bilresor skulle inte behöva köras. Om det var tillräckligt dyrt för bilisten eller en smart stad med utrymme för cyklister kunde vi slippa dessa.


Jag är på en del seminarier om transport och där är bilen såklart älskad (de som anordnar och till stor grad medverkar är branchorganisationer som t.ex Bil Sweden AB och Motorbranchens riskförbund). Bilen är friheten. Dens enda problem är att den släpper ut koldioxid, detta är alla eniga om att den måste bli bättre på, bilen måste släppa ut mindre koldioxid. Energieffektivisering och förnyelsebara bränslen är branchernas melodi.



Självkart måste nytillverkade bilar topptrimmas och utvecklas för att vara så effektiva som möjligt. Och självklart ska vi byta ut olja och diesel mot bättre eller förnyelsebara bränslen som t.ex el eller biogas. Men det räcker inte! Städerna måste planeras utifrån kollektivtrafik och cykeltrafik som norm för ett rättvist gatuutrymme. Det måste vara lätt att ta sig fram på det smidigaste, snabbaste (en del riktigt löjliga bilresor skulle gå snabbare att cykla), hälsosammaste och på det sätt som är 100% bäst för miljön: Cykeln. Kollektivtrafiken ska vara lättillgänglig och ha större utrymme jämfört med personbilar.



Löjliga bilresor är åtminstone bilresor som är fem km eller kortare. Dessa bilresor görs på bekostnad av cyklister eller kollektivisters utrymme och de görs inte minst på bekostnad av framtida generationers jord.



Jag fortsätter följa seminarier om transport här under Almedalsveckan och följer väl upp här på bloggis.



Läs gärna om en sjyst kampanj http://www.100cyklar.se/

eller http://www.cykelguiden.nu/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar