söndag 4 juli 2010

Fredrik Reinfeldts tal


Varje dag under Almedalsveckan tillägnas ett visst parti i Riksdagen. Idag var Moderaternas dag och klockan 19.00 hölls därför ett tal av ingen mindre än stadsministern själv. Vi bestämde oss för att spetsa öronen och lyssna efter sådant som rör Fältbiologerna och de frågor vi driver. Detta var vad vi fann:

"Och just som vi hade löst energipolitiken, över 30 år av kämpande i svensk inrikespolitik för att få ett långsiktigt svar - just som vi hade löst det - så vill de rödgröna riva upp allt igen. Och just som vi hade löst Förbifart Stockholm, efter åratal av diskussioner och hur vi ska få fram finansieringen, just som vi hade löst det så vill de skapa oklarhet kring hela projektet och dessutom försena och fördyra det."

Det var alltså inte mycket av talet som Reinfeldt ägnade åt miljö, klimat och energipolitik. Med tanke på att Moderaternas lösning på energipolitiken innebär utveckling av kärnkraften och Förbifart Stockholm är en väg som ska kosta enorma summor och bara öka bilåkandet, så blev vi knappast glada av det vi fick höra.

Detta kan naturligtvis inte spegla allt i Moderaternas miljöpolitik, men nog hade man hoppats att Reinfeldt skulle ägnat lite mer tid åt frågor som är så oerhört viktiga. Och kanske sagt lite vettigare saker också. Nej, helt klart minuspoäng till Reinfeldt.

Bild lånad av svt.se

1 kommentar:

  1. Jag vill börja med att säga att jag inte identifierar mig med någon särskild politisk åsikt. Jag försöker fortfarande komma fram till vad jag tycker är viktigt och testen på olika tidningar gör mig till både vänsterpartist och kristdemokrat. Jag kan lugnt säga att jag är långt ifrån bestämd, även om jag inte får rösta. En sak jag däremot brinner för är att stoppa kärnkraften, något som just nu känns rätt hopplöst. Men det är en sak jag inte riktigt förstår mig på. Varför ser så många miljövänner Förbifart Stockholm som något negativt? Jag har funderat över det här mycket och kommit fram till att mitt stora problem med projektet är dess kostnad, men inte dess miljöpåverkan. Jag vet inte varför alla bestämt sig för att bilister är miljöbovar. Kör man på biogas gör man till och med en miljötjänst då man gör en växthusgas till en mindre farlig sådan. Jag har fått information om att Taxi Stockholm, ett av landets största taxibolag, minskat sitt koldioxidutsläpp rejält de senaste tre åren utan att ha minskat sin "flotta". Om jag inte misstar mig tror jag att det var med mer än 40%. Om Sverige följer deras mönster behöver det inte vara något egentligt problem med bilåkande. Kan det vara så bra att förbifarten inte resulterar i en miljökatastrof utan bara förenklar livet för de som måste åka förbi Stockholm och som inte vill fastna med stadens invånare på Essingeleden? Är problemet för många med förbifarten snarare att det inte är bra att åka bil, även om det inte är miljöfarligt? Lever fortfarande en känd vänstertanke kvar om att det är finare att åka kollektivt, oavsett argument, och därav motsättningen till projektet?

    SvaraRadera